چوب یک نعمت

هر آنچه را در مورد صنایع چوب میخواهید در وبسایت ما بیابید.

چوب یک نعمت

هر آنچه را در مورد صنایع چوب میخواهید در وبسایت ما بیابید.

مقدمه ای از پانل های پیش ساخته چوب گچ

بسمه تعالی

 

موضوع : مقدمه ای از پانل های پیش ساخته چوب گچ   

در حالت کلی چند سازه ها را می توان به عنوان ترکیبی از دویا چند ماده با اشکال مختلف و برای کاربرد های گوناگون تعریف نمود . هدف اصلی تولید فرآورده های کامپوزیت با اتصال معدنی ، ترکیب ذرات آلی مانند چوب و مواد لیگنوسلولزی با اتصال دهنده های معدنی از قبیل سیمان، گچ ، منیزیت و غیره است . در این فرآیند می توان از الیا ف دیگری مانند فایبر گلاسهای مقاوم به مواد قلیایی نیز استفاده نمود . به علاوه سایر مواد و مصالح غیر آلی مانند ماسه ، شن و پرلیت(سنگ آتشفشانی که بصورت شیشه می باشد ) را نیز می توان مورد استفاده قرار داد .الیاف اصلی در ترکیب این پانل ها ممکن است به صورت منظم (جهت دار ) و یا به حالت تصادفی قرار گیرند .

  

چوب گچ برای اولین بار در اسکاندیناوی در سال 1982 به روش نیمه خشک تولید گردید . این روش دارای مزیت هایی بوده زیرا اجازه می دهد که از گچ صنعتی در مراحل تولید استفاده بشود که این گچ ممکن است از روشهای شیمیایی مختلفی حاصل گردد . بطورکلی دو منبع اصلی برای بدست آوردن گچ وجود دارد که اولی معادن طبیعی و دیگری گازهای خروجی از دودکش بویلر های صنعتی می باشد.

در ایالات متحده به دلیل قانون پاکیزگی هوا ، مقادیر زیادی گچ از طریق تصفیه گازهای خروجی دودکش بویلر ها حاصل می شود . گچ موجود در گازهای خروجی در نتیجه وارد کردن آهک به فرایند احتراق ،جهت کاهش انتشار دی اکسید سولفور است .از سال 1995 ، بیش از 100 کارخانه تولید برق در ایالات متحده گچ تولید می کنند و گچ حاصل از تصفیه گازهای خروجی  می توا ند جایگزین استفاده از گچ معدنی شود . پانل های گچی تقویت شده با عناصر چوبی و سلولزی دارای خواص مکانیکی بویژه مقاومت خمشی و مقاومت به ضربه مطلوبی می باشند . مقدار مدول گسیختگی چوب گچ در حالت کلی بالاتر از تخته فیبر تقویت شده با گچ و یا چوب پلاستیک ودر حالت کلی پائین تر از چوب سیمان و یا تخته هایی که به کمک چسب های سنتزی تولید شده اند می باشد.

مشابه پوشاندن اوراق فشرده با کاغذ، الیاف به جای اینکه دررویه تخته گچ استفاده شوند، در داخل پانل گچ به کار می روند تا مقاومت و سفتی پانل افزایش یابد.

در اروپا و ایالات متحده چندین شرکت این عمل را با استفاده از الیاف کاغذ های بازیافتی انجام می دهند . الیاف منابع زراعی نیز می توانند جهت این کار مورد استفاده قرار گیرند. بطور مثال از پوسته نارگیل برای تولید انواع متنوعی از چند سازه ها نظیر تخته خرده و تخته فیبر استفاده می شود . هنگامی که این مواد به عنوان الیاف تقویتی در تخته سیمان و تخته گچ به کار می روند پوسته نارگیل در مقایسه با دیگر منابع زراعی پایداری زیادی نسبت به مواد قلیائی و تغییرات رطوبت از خود نشان می دهد.

پانل های گچی تقویت شده که در حال حاضر با دانسیته 1000 تا 1200  kg/m3 و با سطوح صاف و قابل پرداخت تولید می گردند ، دارای خواص کاربردی مناسبی برای مصارف ساختمانی می با شند.

پایداری ابعاد این فراورده ها و نیز مقاومت آنها در برابر آتش و عوامل بیولوژیک زیاد بوده و از ویژگی عایقی صوتی و حرارتی بالائی برخوردارند . در مصارف داخلی که مسئله انتشار گاز فرمالدئید از اهمیت زیادی برخوردار است ، پانل های دارای اتصال دهنده های معدنی کاربرد گسترده ای داشته و جهت کف سازی ،پوشش داخلی دیوارها ، سقف و دیوارهای جدا کننده (پارتیشن) مورد استفاده قرار می گیرند. 

چوب گچ از پایداری خطی بهتری نسبت به پانل های مشابه پایه چوب برخوردار بوده و هنگامی که در معرض آتش قرار می گیرد رفتار بهتری نسبت به سایر تخته های کامپوزیت چوبی از خود بروز می دهد.

منبع: www.woodworking.ir

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد