چوب یک نعمت

هر آنچه را در مورد صنایع چوب میخواهید در وبسایت ما بیابید.

چوب یک نعمت

هر آنچه را در مورد صنایع چوب میخواهید در وبسایت ما بیابید.

پارکت چیست و مراحل تولید پارکت


بسمه تعالی

 

موضوع : پارکت چیست و مراحل تولید پارکت

تکنولوژی تولید:

مواد تشکیل دهنده:

موادتشکیل دهنده اصلی سه گروه زیر هستتند:

1-
کاغذ تزئینی که شکل ونمای کفپوش را تعیین می کند ودر اشکال ورنگها وطرحهای مختلف با دامنه وسیعی از طراحی ها ازجمله طرح چوب های مختلف، کاشی، سنگ وطرحهای گرافیکی وغیره تولید میشود.

2-
لایه مغزی که متشکل از اوراق فشرده چوبی میباشد. تخته های معمول برای این استفاده امروزه HDFوMDF میباشند.

درگذشته از نئوپان نیز برای این کاربرد استفاده زیادی میشد که رفته رفته درحال کم شدن است وهنوز هم به مقداربسیار محدود ادامه دارد.
 
ادامه مطلب ...

پارکت


بسمه تعالی

موضوع : پارکت

. برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفت های ملی و جهانی صنایع وعلوم استانداردهای ایران در مواقع لزوم و یا در فواصل معین مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها برسد در هنگام تجدیدنظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد. بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ وتجدیدنظر آنها استفاده نمود. در تهیه این استاندارد سعی بر آن بوده است که باتوجه به نیازمندیهای خاص ایران حتی المقدور میان روشهای معمول در این کشور و استاندارد و روشهای متداول در کشورهای دیگر هماهنگی و همگامی ایجاد شود. بنابراین با بررسی امکانات و مهارت های موجود و اجرای آزمایش های لازم استاندارد حاضر با استفاده از استاندارد زیر تهیه گردید:

 

ISO /R 631-1967

   ادامه مطلب ...

چوب بری: wood cutting


بسمه تعالی

چوب بری: wood cutting

چوب از قدیمی ترین مواد مهندسی در دست بشر بوده است زیرا انسان از دیر زمان بواسطه شکل طبیعی تنه درخت از آن بصورت نیمکت, گهواره, خانه چوبی و غیره استفاده می کرده است. مصری ها قبل از میلاد مسیح دارای کارگاه های نجاری بودند که بیشتر کارها با دست انجام می شد. ولی در سال 1808 که اولین ماشین های چوب بری اختراع گردید هنر مبلمان به تدریج مکانیزه شد به طوری که امروزه در هر لحظه تعداد زیادی محصولات از کارخانجات مبل سازی آمریکا و اروپا خارج و به بازار عرضه می گردد.

گرده بینه، چوب ماسیو و فرآورده های صفحه ای مانند تخته خرده چوب, تخته فیبر, تخته چند لایی و غیره بدلیل شکل خاص خود در ابتدا باید به قطعات کوچکتر تبدیل شوند. راندمان و کیفیت برش و نیز برش در جهت های مماس و شعاعی می تواند مقطوعاتی با کیفیت ها و تنوع خاصی را ایجاد نماید. از این رو چوب بری را بعنوان اولین مرحله در کارخانجات صنایع چوب نام می برند.

در این بخش مطالبی در مورد انواع چوب بریها, مکانیسم های برش و انواع اره های برش آشنا می شویم.

   ادامه مطلب ...

برش درخت


بسمه تعالی

موضوع  :  برش درخت

بریدن چوب

     قطع و برش درختان اولین مرحله در استحصال چوب می باشدو کیفیت آن تا حد زیادی به ظاهر و ساختمان درخت در جنگل ، و نیز به زمان قطع درخت بستگی دارد . هر گونه درخت نیز زمان مخصوص به خود را برای قطع دارد، مثلا برای آکاسیا بیست سال وبرای بیرچ چهل سال و برای درخت بلوط حداقل هشتاد و حد اکثر دویست سال ، سن مناسبی برای قطع تشخیص داده شده است ، اگر درختی زود تر از زمان قطع مناسب قطع شود ممکن است چوب آلات استحصال شده از آن نرم و در برابر حشرات آسیب پذیر تر و مستعد برای برخی معایب فیزیکی باشند.از طرف دیگر اگر درخت بسیار دیر تر از فصل قطع بریده شود ممکن است چوب آن بیمار یا حتی پوسیده باشد.از آنجا که شیره گیاهی در رشد و افزایش چوب درخت نقش دارد ، درختان مرده که هنوز قطع نشده اند نیز فاقد ارزش لازم می باشند . اره کردن یا چهار تراش کردن گرده بینه ها با روشی که کمترین ضایعات را داشته باشد روشهای مختلف زیر برای تبدیل چوب آلات الواری میباشند.

   ادامه مطلب ...

بررسی تاثیرات بخاردهی گرده بینه ، خشک کردن لایه ها و فرآیند کهنه سازی،بر روی خواص مکانیکی LVL


موضوع:

بررسی تاثیرات بخاردهی گرده بینه ، خشک کردن لایه ها و فرآیند کهنه سازی،

LVLبر روی خواص مکانیکی

 

 

مولفین :

Gürsel Çolakoğlu aand Ismail Aydina, Semra Çolaka

Forest Industry Engineering Department, Faculty of ForestryKaradeniz Technical University 61080 Trabzon, Turkey

چکیده :

در این مطالعه اثرات بخاردهی و شرایط خشک شدن بر روی خواص مکانیکی و دوام LVL والوار چوب ماسیو از طریق مقایسه ای مورد بررسی قرار گرفت . برای این منظور تنه های بخار دهی شده و بخار دهی نشده گونه نوئل و تنه راش بخار دهی شده در دو دمای متفاوت خشک کردن لایه ( º 20 وº110 ) گرفتند. آزمون کهنه سازی برای تعیین دوام LVL و نمونه های چوب ماسیو مطابق با استاندارد EN321 انجام گرفت . عملیات بخار دهی، تمامی خصوصیات مقاومتی بررسی شده را در پانلهای LVL به شکل محسوسی کاهش داد و کمترین میزان تاثیر آن، بر روی مقاومت فشاری بود .

مقدار مقاومت فشاری و همچنین مقاومت به خمش استاتیک در پانلهای LVL راش و نوئل ، از گروه چوبهای ماسیو بدست آمده از همان گرده بینه ها بیشتر بود؛ برخلاف مقاومت به خمش استاتیک و مقاومت فشاری ، مقادیر مقاومت به ضربه پانلهای LVL از نمونه های چوب ماسیو کهنه سازی و بخار دهی نشده کمتر بود .

واژگان کلیدی : بخاردهی تنه ، خشک کردن لایه ،آزمون کهنه سازی ، نوئل اسپراس / راش، LVL خواص مکانیکی

  ادامه مطلب ...